انتقال سند رسمی در ملکی که در رهن بانک است

یکی از عرفهای رایج در احداث ساختمان، در رهن قرار دادن ملک نزد بانک توسط مالک اولیه یا سازنده هست.

 تا با اخذ وام بتوانند ساختمان را احداث یا تکمیل کنند و در بسیاری از موارد (به ویژه قراردادهای پیش فروش آپارتمان) ملک در حالی که در ترهین بانک قرار دارد، از طریق بیع نامه عادی به فروش می‌رسد. حال سوال اینجا هست که اولا آیا این انتقال صحیح است؟

 اگر شما خریدار چنین ملکی هستید، چه راهکار قانونی برای انتقال سند رسمی ملک وجود دارد؟

  1. خرید و فروش مالی که در رهن بانک قرار دارد، نیاز به اجازه بانکی دارد که آن مال نزد او به رهن گذاشته شده است (مرتهن).
  2. اگر خرید و فروش بدون اجازه بانکی که ملک در رهن آن قرار دارد، صورت گیرد، انتقال صورت گرفته باطل نیست؛ ولی این معامله در مقابل بانک قابل استناد نیست و بانک می‌تواند معامله فروشنده و خریدار را بر هم بزند.
  3. اجبار فروشنده به انتقال سند رسمی برای ملکی که در رهن بانک قرار دارد، صرفا وقتی قابلیت استماع (رسیدگی) دارد که بانک مرتهن طرف دعوی قرار گرفته و « الزام به فک رهن» در زمره خواسته‌های خریدار باشد. در این فرض، چنانچه وام توسط هر یک از خریدار یا فروشنده تسویه شده باشد، دادگاه علاوه بر الزام به تنظیم سند رسمی، به فک رهن هم رای خواهد داد؛ ولی در صورتی که وام تسویه نشده باشد، عملا الزام فروشنده به فک رهن ملک، فاقد ضمانت اجرای عملی خواهد بود و بانک نیز الزامی به فک رهن ندارد؛ مگر اینکه خریدار اقساط بدهی را به بانک شخصا پرداخت نماید و سپس برای مطالبه آن به فروشنده مراجعه کند.

پیام بگذارید