چگونگی مراحل رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما

طبق ماده 157 قانون کار، هرگونه اختلاف فردی بین کارگر و کارفرما، به ترتیب در صلاحیت هیات تشخیص و هیات حل اختلاف مستقر در اداره کار رسیدگی می شود.هیات تشخیص، در مرحله رسیدگی با حضور سه عضو تشکیل می شود و تصمیمات به اتفاق  یا اکثریت آرا گرفته می شود.

حضور هر دو طرف دعوا در جلسه رسیدگی الزامی ست، اما عدم حضور آنها مانع رسیدگی و صدور رای نخواهد شد و هیات تشخیص بعد از انجام بررسی های لازم، تحقیقات و رسیدگی بی طرفانه به دلایل دو طرف، رای مناسب را صادر می کند و طبق ماده 28 قانون کار بعد از خاتمه رسیدگی هیات تشخیص، به اتفاق یا اکثریت، مبادرت به صدور رای می کنند.

این رای قابلیت اعتراض را در هیات حل اختلاف دارد.هیات حل اختلاف برای تجدیدنظرخواهی از رای هیات تشخیص می باشد که از 9 عضو تشکیل شده و با 7 عضو از 9 عضو رسمیت پیدا می کند.رای ای که هیات حل اختلاف صادر میکند، تا سه ماه قابلیت اعتراض در دیوان عدالت اداری را خواهد داشت.

پیام بگذارید